​Het beste van RetailWatching: week 15

RetailWatching richt zich op voor de retail relevante achtergronden met onder meer tips, video's, fotoreportages, columns, expertartikelen en whitepapers. RetailNews zet de vijf meest gelezen artikelen van afgelopen week op een rij.

Hoe Xenos een prototype ontwikkelt
Na een aantal maanden onder de radar in Den Bosch te hebben getest, opende Xenos donderdag in Haarlem een tweede leerwinkel. Een nieuw logo, ongedwongen looproute, winkelwagentjes en magazijnverkoop; het is nog maar een aantal wijzigingen die er worden getest. “Het is een iteratief proces, waarin we samen met klanten kijken hoe de winkels van de toekomst het beste kunnen worden ingericht”, vertelt ceo Francine van Dierendonck.

Blurring breekt door in binnensteden
Gemeenten die echt bereid zijn om ruimte te bieden aan lokaal ondernemerschap en nieuwe initiatieven, hebben volgens Rupert Parker Brady een streepje voor. "Zij begrijpen dat de helden van de binnenstad meer aandacht verdienen dan de landelijke ketens, die toch wel in staat zijn om de hoge huren op toplocaties te betalen. Gelukkig zien steeds meer vastgoedeigenaren, die verder kijken dan hun verdienmodel, dat ook."

Dit is de grootste Zara ter wereld
Eens in de zoveel tijd opent Zara weer een nieuwe 'grootste winkel ter wereld'. De laatste jaren stond die in New York, terwijl eerder Rome een tijdje de eer had. Nu overtreft de Spaanse moderetailer zichzelf met een nieuwe flagshipstore van zesduizend vierkante meter in zijn thuisland.

Zo dringt Bauhaus verder het land binnen
Vrijdag was het eindelijk zover: de langverwachte opening van Bauhaus in Hengelo. Het is het tweede filiaal van de Duitse bouwmarktketen, die met de grootst mogelijke moeite op weg is naar de vijftien vestigingen in ons land. “Als het aan ons ligt hebben we die over een paar jaar. Onze organisatie heeft voldoende slagkracht om ze uit de grond te drukken”, vertelt interim-directeur Herwin Oost.

Waarom vanHaren in grote winkels gelooft
Waar sommige retailers het groeiende belang van e-commerce als aanleiding zien om te snijden in het winkelbestand, of te experimenteren met kleinere filialen, doet vanHaren het omgekeerde. Niet alleen stampt het een winkelnetwerk in België uit de grond, de bestaande vestigingen in Nederland worden stuk voor stuk groter gemaakt. Het toppunt daarvan is de flagshipstore van drie verdiepingen die te bewonderen is aan de Amsterdamse Nieuwendijk.

Aanmelden voor de gratis dagelijkse nieuwsbrief van RetailWatching? Dat kan hier.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!