Like-for-like ​omzet van Primark verder onder druk

Like-for-like ​omzet van Primark verder onder druk

Primark heeft de totale omzet in Nederland het afgelopen halfjaar met achttien procent zien groeien. De enorme groei wordt veroorzaakt door het toevoegen van nieuwe winkelruimte, waaronder de enorme flaghipstore in Amsterdam.

De Nederlandse like-for-like omzet van Primark nam in de 24 weken tot 4 maart echter af, in vergelijking met een jaar eerder. Dit kannibalisatie-effect speelt de Ierse retailer al een flinke tijd parten. Wereldwijd blijft de vergelijkbare omzet van de Ierse modeketen in het eerste halfjaar stabiel, maar zonder de Nederlandse cijfers zou er een groei van één procent zijn genoteerd.

Primark boekte het afgelopen jaar in totaal 3,2 miljard pond (3,9 miljard euro) omzet, zo blijkt uit cijfers van moederbedrijf Associated British Foods. Dat is een groei van 21 procent ten opzichte van een jaar eerder en een groei elf procent bij constante valuta. Primark kreeg er in de afgelopen periode twaalf procent aan winkelmeters bij.

Primark zag de operationele winst licht teruglopen naar 323 miljoen pond. De winstmarge daalde zoals verwacht door het effect van de sterke dollar op de inkoopkosten. De retailer werkt er naar eigen zeggen hard aan om de invloed van de wisselkoersen op de marges van Primark terug te dringen. Zo liggen er voor nagenoeg alle resterende aankopen in dit financiële jaar valutatermijncontracten.

RetailTrends