Zowel schoenenwebshops als fysieke schoenenwinkels hebben in het eerste kwartaal een omzetplus geboekt. Online groeide met 30,3 procent, terwijl de stijging offline beperkt bleef tot 3,5 procent. Dat blijkt uit de Shoescan van INretail en GfK.
De gecombineerde omzetgroei bedraagt 10,7 procent ten opzichte van het eerste kwartaal vorig jaar. De maand maart was voor zowel offline als online de beste maand, met stijgingen van respectievelijk 11,1 en 42,9 procent. De totale omzetgroei in die maand kwam uit op bijna twintig procent. Het relatief warme en zonnige weer heeft hierbij volgens INretail een rol gespeeld.
De verkoop van damesschoenen liet in het derde kwartaal de sterkste groei zien, met 15,4 procent. Kinder- en herenschoenen volgen met respectievelijk 8,2 en 4,8 procent.
Het aantal fysieke schoenenwinkels in ons land blijft afnemen, schreef ABN Amro vorige maand in zijn rapport ‘Schoenenbranche voor uitdagingen’. Vorig jaar sloten 193 winkels de deuren en daalden de verkoopvolumes met negen procent. Een kwart van alle bestedingen aan schoenen wordt inmiddels online gedaan.
Reacties 0