Restaurants zouden zo min mogelijk gebruik moeten maken van Thuisbezorgd.nl. De macht van de etenbestelsite is te groot en de tarieven te hoog, zegt voorzitter Robèr Willemsen van Koninklijke Horeca Nederland tegen BNR.
Restaurants zouden baas moeten zijn in eigen huis, zegt Willemsen. Hij adviseert hen Thuisbezorgd.nl zoveel mogelijk te omzeilen, onder meer door klanten te verzoeken via de eigen website te bestellen. Hij heeft vooral moeite met de twaalf procent commissie die Thuisbezorgd.nl vraagt en het feit dat het bestelplatform de prijzen bepaalt.
Thuisbezorgd.nl-oprichter Jitse Groen noemt de klachten van KHN ‘de grootste onzin die hij ooit heeft gehoord’. Samenwerken met zijn bedrijf is volgens hem ‘de goedkoopste manier om te adverteren’. Hij heeft naar eigen zeggen nog geen last van restaurants die Thuisbezorgd.nl vermijden. “Het enige probleem is dat we elke drie maanden geconfronteerd worden met een e-mail van Koninklijke Horeca Nederland.”
De Autoriteit Consument & Markt oordeelde eind vorig jaar al dat de ‘gelijke-prijsgarantie’ die Thuisbezorgd.nl als voorwaarde stelt aan restaurants geoorloofd is. Daarbij wees de toezichthouder er onder meer op dat restaurants zelf de keuze hebben waar en op welke manier ze hun eten aanbieden.
Reacties 0