Moderetailers hebben in het eerste kwartaal van dit jaar 7,1 procent meer omzet geboekt dan een jaar eerder. Zowel webshops als fysieke spelers zitten in de lift, blijkt uit de FashionScan van INretail en GfK.
De online kledingomzet groeide in de eerste drie maanden van dit jaar met 24,3 procent, terwijl fysieke winkels op 3,1 procent bleven steken. Online spelers zagen in maart de sterkste groei, met een stijging van 34,8 procent. Voor offline winkels was januari met 7,1 procent de beste maand.
Mannenmode droeg het sterkst bij aan de groei, met een stijging van veertien procent. Vorig jaar liet deze productgroep nog een daling van drie procent zien in het eerste kwartaal. Ook baby- en kindermode liet met 10,4 procent dubbelcijferige groei zien, terwijl damesmode met 2,1 procent wat achterblijft.
Het aantal fysieke kledingwinkels in Nederland daalde sinds 1 januari 2013 van ruim achttienduizend naar ongeveer 16.500, bleek begin dit jaar uit cijfers van BoldData. Het aantal modewebshops is in die periode juist gestegen van een kleine zesduizend naar ruim tienduizend.
Reacties 0