Brussel verscherpt focus op online concurrentie

Brussel verscherpt focus op online concurrentie

De Europese Commissie heeft ‘praktijken’ van bedrijven ontdekt die mogelijk leiden tot oneerlijke concurrentie in de e-commercesector. Brussel heeft al bedrijven aangesproken op hun gedrag, zegt eurocommissaris Margrethe Vestager voor Mededinging.

De Commissie heeft deze week een onderzoek naar de Europese e-commercesector afgerond. Daarin wordt gesteld dat bedrijven, die niet bij naam genoemd worden, mogelijk de concurrentie belemmeren door de manier waarop producten in Europa gedistribueerd worden bovenmatig te beperken. “Die beperkingen zouden de keuze voor de consument kunnen verkleinen en lagere prijzen voorkomen”, zegt Vestager. Ook is volgens haar een ‘balans tussen de belangen van online en fysieke retailers’ noodzakelijk.

Veel fabrikanten zijn de afgelopen tien jaar gestart met directe verkoop via een webshop, staat in het rapport. Daardoor concurreren zij steeds meer met hun eigen retailers. Ook wordt daarbij volgens het onderzoek vaak gebruik gemaakt van selectieve distributie via van tevoren geselecteerde verkopers. Om de kwaliteit van de producten te waarborgen kan dat geoorloofd zijn, maar de Commissie wijst erop dat het ook kan leiden tot te hoge prijzen.

Op basis van het onderzoek kondigt de Commissie aan verder onderzoek te doen naar specifieke gevallen van onrechtmatige praktijken. Retailers als Mango, Pull & Bear en Topman hebben volgens Verstager al uit eigen initiatief verantwoording afgelegd over hun handelen.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!