Conflicten tussen retailers en consumenten kunnen in België voortaan behandeld worden door een ‘ombudsman voor de handel’. Ruim veertig ketens hebben zich achter het initiatief geschaard, schrijft De Morgen.
Het platform komt er op initiatief van federatie voor handel en diensten Comeos. De ombudsman werkt online en behandelt klachten over onder meer prijs, levering en garantie. Een jurist, gespecialiseerd in consumentenrecht, kan het geschil online inzien en een advies geven. Als klant en retailer daar tevreden over zijn, is het conflict opgelost.
Onder de veertig winkelketens die zich hebben aangesloten zitten onder meer Aldi, Lidl, Media Markt, Delhaize en Carrefour. Samen zijn de deelnemende partijen goed voor vierduizend winkels bij onze zuiderburen. Aan gebruik van de dienst zijn voor consumenten geen kosten verbonden.
Minister van Consumentenzaken Kris Peeters reageert positief op het initiatief. "Het is een belangrijk signaal dat de handelssector dit initiatief zelf in het leven heeft geroepen en het ook op een vrij innovatieve manier aanpakt.”
Reacties 0