Nederlandse consumenten hebben vorig jaar ruim één miljard euro besteed bij buitenlandse webwinkels binnen de EU. Dat is een groei van 25 procent ten opzichte van 2015 blijkt uit cijfers van het CBS.
Duitse webwinkels zijn goed voor ruim vijftig procent van alle bestedingen bij Europese webshops buiten Nederland. Daarna volgen Groot-Brittannië, België en Italië met respectievelijk twaalf, acht en acht procent. De overige twintig procent van de bestedingen werd gedaan bij webwinkels verspreid over de EU.
Vooral kleding en schoenen worden veel bij webwinkels in de EU gekocht. 58 procent van het totaal werd aan die categorieën besteed. Daarnaast wordt vooral gekocht in webshops voor diervoeding, wooninterieur en voedingssupplementen. Van vijftien procent kon de productgroep niet eenduidig worden vastgesteld.
De uitgaven in buitenlandse Europese webshops groeiden tussen 2014 en 2016 met 62 procent. Die groei is sterker van die van Nederlandse webwinkels, die in die periode met 45 procent groeiden. In totaal is de waarde van de bestedingen bij buitenlandse webwinkels gelijk aan ongeveer 0,7 procent van de totale detailhandelsomzet.
Reacties 0