​‘Fysieke winkel relatief populair in Nederland’

​‘Fysieke winkel relatief populair in Nederland’

De voorkeur van Nederlandse consumenten voor online winkelen groeit langzamer dan in andere West-Europese landen. Waar in West-Europa vier op de tien consumenten een voorkeur geeft aan een webwinkel boven de winkelstraat, geldt dat in ons land voor een kwart. Dat blijkt uit het onderzoek Total Retail 2017 van PwC onder tweeduizend Nederlandse shoppers.

Het verschil tussen Nederland en andere West-Europese landen is volgens het onderzoek in drie jaar tijd groter geworden. Drie jaar terug gaf eveneens 27 procent van de Nederlandse consumenten de voorkeur aan online winkelen. In Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk liepen de percentages juist met meerdere procentpunten op naar respectievelijk 41, 45 en 35 procent.

Nederlandse consumenten gebruiken hun mobiele telefoon verder relatief minder vaak om te winkelen. Waar in Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk 39 procent van de consumenten er producten online mee opzoekt, doet in ons land 24 procent dat. Verder checkt zestien procent hier reviews over producten en retailers, tegenover 28 procent in de andere West-Europese landen.

Het zijn vrij logische resultaten, stelt retailexpert Shana Laurie de Hernandez van PwC. Nederland heeft volgens haar een hoge winkeldichtheid met ‘veel keus in winkelstraten’. Verder hecht het Nederlandse winkelpubliek verhoudingsgewijs meer waarde aan het advies van een verkoper, stelt zij.

Desondanks adviseert De Hernandez retailers hun e-commerce te intensiveren. Hoewel de groei in ons land achterloopt op andere landen, zal het aantal online consumenten en de frequentie waarmee ze aankopen doen stijgen. De bedrijfsvoering moet volgens haar zo ingericht worden dat ze sneller in kunnen spelen op de veranderende wensen van consumenten. “Er blijft plaats voor bakstenen, maar de status quo wordt doorbroken.”

Uit het onderzoek van PwC blijkt dat consumenten in de winkelstraat het vaakst iets kopen bij Kruidvat. Action en HEMA maken de top drie compleet. Bol.com scoort online het best, zowel via tablets en pc als via mobiele apparaten.

Top twintig meest populaire retailers:

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!