Rituals verwacht in het Nederlandse winkellandschap over tien jaar minder fysieke locaties te hebben. “De overgebleven winkels zullen groter zijn om de groei op te vangen”, vertelt coo Arjen Schouten van Rituals in VG Visie.
De cosmeticaketen telt momenteel zo’n 110 winkels in Nederland en 150 shop-in-shops bij de Bijenkorf, Douglas en Mooi Parfumerie. De grotere winkels worden 150 of tweehonderd vierkante meter ‘of misschien nog wel groter’, zegt Schouten. “Daar beginnen we dit jaar al mee.” De topwinkels krijgen volgens hem grotere formats met een breder aanbod, dat in andere winkels alleen online te bestellen is.
De mede-eigenaar van Rituals verwacht dat online binnen vijf tot tien jaar goed is voor twintig procent ‘van de business’. De klant informeert zich dan alleen nog maar digitaal, stelt Schouten. “Offline zul je de klant echt mee moeten nemen in een andere wereld om toch een sociale behoefte te vervullen.”
Rituals overweegt op termijn een flagshipstore te openen, waarin entertainment, leisure en shopping ‘in een format van misschien wel duizend vierkante meter’ wordt gecombineerd. Hoe de winkel eruit komt te zien is nog niet duidelijk, maar Schouten denkt onder meer aan een day spa, yoga en meditatie. “Dit concept wordt mogelijk een proeftuin met een enorme bron aan innovatie waarmee we onze grotere winkels gaan voeden, en nieuwe assortimenten en services gaan testen.”
Reacties 0