IKEA start volgend jaar een test met onlineverkoop via andere partijen. De meubelketen speelt hiermee in op het ‘veranderende online concurrentielandschap’, zegt ceo Torbjorn Loof van Inter IKEA Group tegenover Reuters.
Het is voor het eerst dat IKEA producten gaat verkopen via andere dan de eigen kanalen. Met welke platforms de retailer in zee gaat, is nog niet bekend. Er zijn nog geen contracten getekend, zegt Loof. “Maar we gaan testen om te zien wat dit betekent, hoe digitaal winkelen er in de toekomst uitziet en wat digitale winkelcentra betekenen.” Onder meer Amazon liet recent weten zijn focus op meubelverkoop te willen versterken.
IKEA hoopt met de stap zijn leidende positie in de ‘snel veranderende markt’ te houden. Zegt Loof. “Veel van wat we hebben geleerd en waar we van weten is radicaal aan het veranderen.” IKEA heeft volgens hem wel een voorsprong op concurrenten, doordat het ontwerp, productie en distributie in eigen hand heeft.
IKEA boekte vorig jaar een wereldwijde omzet van 34,2 miljard euro, waarvan 1,4 miljard online werd behaald. In Nederland is de meubelverkoper sinds 2013 online actief. Naar eigen zeggen groeit de omzet uit e-commerce in ons land het hardst van alle markten waar IKEA een webwinkel heeft.
Reacties 0