Het marktaandeel van webwinkels in de detailhandelsomzet groeit van de huidige 12,5 procent naar 25 procent in 2025. Vooral webshops in kleding, schoenen, elektronica en speelgoed dragen daaraan bij, stelt ING Economisch Bureau in zijn Vooruitzicht Detailhandel.
Voor de totale detailhandel verwacht ING dit jaar een omzetgroei van 2,5 procent en voor 2018 twee procent. Webshops trekken een steeds groter deel van die groei naar zich toe, stelt de bank. Tegelijkertijd is de sanering in de winkelstraat nog niet ten einde. “Zeker buiten de grote steden, in minder kansrijke winkelgebieden, hebben winkels het moeilijk met de groei van e-commerce”, zegt sectorspecialist Dirk Mulder.
Met name webshops in non-food dragen sterk bij aan het groeiende marktaandeel van e-commercespelers. Mede door de faillissementen van fysieke winkels groeien fashion- en elektronicawinkels sterk door, terwijl ook online speelgoedwinkels opkomen. Ook online boodschappen doen komt volgens de bank ‘na een lange aanloop’ van de grond. Zowel nieuwe initiatieven als bestaande supermarkten die online gaan dragen daaraan bij.
Reacties 0