Thema instore: De Europese entree van Saks Off 5th

Thema instore: De Europese entree van Saks Off 5th

Nog een paar maanden, en dan opent Saks Off 5th in Rotterdam zijn eerste Nederlandse winkel. De Europese primeur van de formule van Hudson's Bay Company gaat echter aan ons land voorbij, want die is voor Duitsland. De winkelketen opende vorige week zijn deuren in Düsseldorf, de aftrap van de Europese launch van het merk.

Saks Off 5th is in de Düsseldorfer binnenstad goed voor zo'n 3500 vierkante meter, verspreid over vijf verdiepingen. De Canadese retailer zit er in het zogeheten Carsch-Haus, waar eerder Galeria Kaufhof gevestigd was. Het assortiment bestaat uit zo'n zevenhonderd merken, in zowel mannen-, vrouwen,- als kinder mode, schoenen, accessoires en huishoudelijke artikelen. Zoals het een outletformule betaamt, bestaat zo'n zestig procent van het aanbod uit afgeprijsde artikelen.

Saks Off 5th hoopt klanten te trekken met het steeds wisselende aanbod. "Ieder bezoek is daardoor uniek en draagt eraan bij dat mensen vaker naar de winkel komen", zegt Wayne Drummond, president van Saks Off 5th Europa. Hij omschrijft het assortiment als een combinatie van exclusieve hoogwaardige merken en producten met hoge kortingen, tentoongesteld in een 'winkelinterieur van hoogwaardig design'. "In Duitsland is dit concept volledig nieuw."

Na Düsseldorf wil Saks Off 5th snel verder uitbreiden in Europa. In Duitsland volgen dit jaar in ieder geval nog winkels in Frankfurt, Stuttgart, Heidelberg en Wiesbladen. Ook in ons land openen de eerste winkels nog dit jaar hun deuren, te beginnen met Rotterdam eind augustus. De formule ziet de komende jaren ruimte voor zeker veertig vestigingen. 

RetailTrends besteedt deze week elke dag online aandacht aan instore. Het juninummer van RetailTrends bevat een special rond dit thema, met onder meer aandacht voor het Retail Design Lab in Hasselt en het effect van digital. Ook in het thema instore: negen vragen over het storedesign van Ace & Tate en het belang van selfiewaardig storedesign. Nog geen abonnee? Klik hier voor meer informatie over een abonnement op RetailTrends.