Expert vergroot marktaandeel in elk segment

Expert heeft het afgelopen jaar een autonome omzetgroei van acht procent geboekt. Daarnaast heeft de elektronicaketen naar eigen zeggen in elk segment marktaandeel gewonnen.

Hoe hoog de omzet is meldt de retailer niet, maar vorig jaar lag die rond de 250 miljoen euro. Voor de onlineomzet is naar eigen zeggen sterk gestegen. Door de hogere omzet binnen ‘de bestaande kostenstructuur’ zijn volgens Expert ook de resultaten van de winkels verbeterd. Daardoor heeft het zijn franchisenemers de hoogste provisie ooit kunnen uitbetalen.

Expert profiteert naar eigen zeggen van een vorig jaar ingezette verandering, met onder meer een nieuwe ict-infrastructuur. Het uitgangspunt is daarbij dat elke verkoop, zowel on- als offline, de fysieke winkel passeert. Iedere online klant wordt gekoppeld aan een lokale vestiging, waardoor alle omzet volgens Expert in de winkels terechtkomt.

In het eerste kwartaal van dit jaar groeide Expert naar eigen zeggen sterker dan de markt. Met name in groot huishoudelijke producten was de groei met vijftien procent sterk. Alle productgroepen bij elkaar groeiden de eerste maanden van dit jaar met tien procent, tegenover een marktgroei van 3,2 procent.

RetailTrends