Amsterdam wil meer aantrekkelijke winkelgebieden

De gemeente Amsterdam zet de komende jaren in op het versterken van winkelgebieden buiten het stadscentrum. Daarvoor wordt onder meer een ‘retailloods’ ingezet, een ambtenaar die zich specifiek richt op de ontwikkeling van de detailhandel in de hoofdstad.

Amsterdam wil inspelen om de groei van de stad en het veranderende consumentengedrag, zo staat te lezen in het conceptplan voor het detailhandelsbeleid voor de periode van 2018 tot 2022. Om de drukte in de stad meer te spreiden wil de gemeente de winkelgebieden buiten het centrum aantrekkelijker te maken. Zo wil het ondernemers in de Kinkerbuurt en De Oude Pijp ruimte bieden voor het vestigen van kleine winkels in bedrijfspanden, zodat deze buurten ‘interessanter worden om te struinen’.

De retailloods moet marktpartijen verder ondersteunen om de diversiteit in de winkelstraten te bevorderen. In gebieden met minder toekomstpotentie staat de gemeente het ombouwen van winkelpanden naar andere ‘publiekstrekkende functies’ toe, zoals werkplekken of dienstverlenende bedrijven. 

In verschillende stadsdeelgebieden heeft Amsterdam te kampen met leegstand, terwijl in het centrum de diversiteit onder druk staat door de focus op toeristen. Eerder maakte de gemeente al bekend te willen brancheren per straat om het winkelaanbod beter te reguleren.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!