Modeconcern WE heeft zijn winstgevendheid vorig jaar iets opgeschroefd. De retailer was onder de streep goed voor 10,9 miljoen euro, tegenover 10,2 miljoen een jaar eerder. Dat blijkt uit het jaarverslag van WE International over de twaalf maanden tot eind januari, dat recent is vastgesteld.
WE zag zijn omzet het afgelopen boekjaar iets teruglopen naar 283,8 miljoen euro. De daling van 0,6 procent komt voornamelijk doordat 2015 een extra week telde. De omzet in Nederland liep met bijna tien miljoen euro op naar 163 miljoen. In het buitenland daalde de omzet juist van 132,4 naar 120,8 miljoen euro.
De modeketen heeft zich de afgelopen periode vooral gefocust op herstel in Nederland, vertelt topman Joris Aperghis van WE Fashion deze maand in RetailTrends. Als onderdeel van een verandertraject ging er meer geld naar onder meer marketing, winkelbeleving en digitale innovatie. “Dezelfde strategie passen we nu toe in Zwitserland en België, twee andere grote markten voor ons.”
Uit het jaarverslag blijkt dat de kosten bij WE zijn gedaald, maar dat ze nog iets hoger liggen dan de omzet. Dat er winst wordt geboekt komt vooral doordat er bijna twintig miljoen euro werd verdiend aan de verkoop van vastgoed. WE verwacht dit jaar, als gevolg van de verbeterplannen, ook geld te verdienen op zijn omzet.
Aperghis vertelt in RetailTrends dat WE Fashion ‘altijd gezond is geweest’. “Wel moesten we wat trends ombuigen.” Nog geen abonnement op RetailTrends? Klik hier voor meer informatie.
Reacties 0