‘Sterke aanwas van eten en drinken in winkelcentra’

‘Sterke aanwas van eten en drinken in winkelcentra’

De verkoop van ‘food & beverage’ in Nederland is de afgelopen jaren met gemiddeld 3,5 procent per jaar gegroeid. Voor de komende vier jaar wordt een jaarlijkse groei van ruim drie procent verwacht. Dat blijkt uit het wereldwijd onderzoeksrapport ‘What’s on the menu?’ van vastgoedadviseur Cushman & Wakefield.

Eten en drinken wint volgens de vastgoedadviseur wereldwijd ‘fors terrein’, vooral in nieuwe en herontwikkelde winkelgebieden. In Europa wordt veertien procent van de winkelunits inmiddels bezet door foodconcepten. In de Aziatisch-Pacifische regio, waar ‘food & beverage’ het hardst groeit, ligt dat percentage zelfs op 24 procent.

Door de verwachte groei van foodconsumptie en omdat consumenten in toenemende mate op zoek zijn naar beleving tijdens het winkelen, is een goed samengesteld aanbod aan eten en drinken volgens Cushman & Wakefield cruciaal voor het totale succes van winkelcentra en winkelgebieden. “Food is echt een bepalende factor in het succes van het totale winkelgebied”, aldus head of retail Arjen Boesveldt.

Unieke foodproducten, -concepten en -services kunnen volgens Boesveldt inspelen op de behoefte van consumenten aan beleving en ontspanning. Hij gelooft ook sterk in blurring, zoals kookwinkels waar je behalve een pan ook ingrediënten voor gezonde maaltijden koopt of kappers en boekhandels die een wijntje schenken. “Food & beverage speelt in blurring een steeds grote rol en is dé manier om consumenten een beleving te bieden”, stelt hij.

Cushman & Wakefield wijst in het rapport op de vraag naar meer niet-mainstream internationale foodconcepten, waarbij een restaurantfunctie wordt gecombineerd met counters voor afhaalmaaltijden, verse producten voor thuisbereiding, met bakkers- en banketproducten en kookgerelateerde producten of kookcursussen. Dat format zou nog op zeer beperkte schaal aangeboden door een handvol internationale spelers worden aangeboden. Er liggen ‘kansen en ruimte voor meer kwalitatief hoogstaande foodretailers en foodservice-entrepreneurs om hun initiatieven te introduceren’, aldus de vastgoedadviseur.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!