Zeeman heeft vorig jaar een netto-omzet van 548,1 miljoen euro geboekt. Dat is 3,4 procent meer dan een jaar eerder, zo blijkt uit het maatschappelijk jaarverslag van de winkelketen. Het is de eerste omzetstijging in drie jaar tijd.
Zeeman zag de afzet met 0,6 procent toenemen. In totaal werden vorig jaar 273,3 miljoen artikelen verkocht.
De textielsuper investeerde vorig jaar 19,8 miljoen euro, tegenover 16,6 miljoen een jaar eerder. Het meeste geld (16,8 miljoen euro) werd gestoken in de verbouwing en inventaris van winkels en ict. 1,3 miljoen euro ging naar transport en logistiek en het overige geld is geïnvesteerd in het distributiecentrum en servicekantoor. Zeeman zegt de investeringen de komende jaren ‘op een hoger niveau’ te willen brengen.
Zeeman boekte in 2015 een winst van 3,6 miljoen euro. Of er vorig jaar ook winst is gemaakt, staat niet in het mvo-rapport. Scheidend algemeen directeur Bart Karis liet onlangs al wel weten dat het resultaat van Zeeman ‘fors is gegroeid’, mede doordat ook consumenten die wat meer te besteden hebben de winkels weten te vinden.
Zeeman heeft de ambitie om zowel nationaal als internationaal verder te groeien. De capaciteit van zijn distributiecentrum in Alphen aan den Rijn wordt vergroot, zodat er tweeduizend winkels bevoorraad kunnen worden. Eind 2016 telde het concern 1281 winkels, verdeeld over Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, Luxemburg, Spanje en Oostenrijk. Vooral in Frankrijk en Spanje zijn vorig jaar meer winkels geopend en daar zullen ook dit jaar nieuwe winkels bijkomen.
Reinder Koornstra 4 jul, 21:00