Inspanningen Zeeman werpen vruchten af: ‘Winst fors omhoog’

Zeeman heeft vorig jaar niet alleen zijn omzet weer eens zien toenemen, ook de winst schoot fors omhoog. “En dit jaar ook weer”, zegt topman Bart Karis in Het Financieele Dagblad.

Zeeman maakte vorige week bekend dat de omzet met 3,4 procent is opgelopen tot 548,1 miljoen euro, de eerste stijging in drie jaar tijd. De winkelketen heeft volgens Karis altijd zwarte cijfers geschreven, maar de winst stond wel onder druk. Grootaandeelhouder Jan Zeeman zag de afgelopen jaren twee keer af van uitkering van dividend. “Ik denk dat Jan kan glimlachen”, zegt Karis nu.

Hoe groot de winst is, maakt Zeeman in oktober bekend. De groei is het resultaat van flinke investeringen in het ‘revitaliseren’ van het merk, stelt de topman. Zo was er sprake van achterstallig onderhoud, waaronder een investeringsachterstand in de filialen. Inmiddels is bijna de helft van de circa 1300 winkels verbouwd.

De vernieuwde winkel oogt minder rommelig en werkt meer met lichtgrijs dan de schreeuwerige bedrijfskleuren blauw en geel. Verder is er een prominente plek baby- en kinderkleding, sokken en kousen, damesondergoed en huishoudartikelen, productgroepen waar Zeeman ‘wereldkampioen in wil worden’. De bekende tafels zouden eigenlijk verdwijnen, maar klanten hebben daar volgens Karis een stokje voor gestoken. “Het wordt snel rommelig, maar de tafels moeten blijven.”

De ceo vertrekt later dit jaar bij Zeeman, dat nog geen opvolger heeft aangesteld. Hij heeft in zijn ruim tien jaar bij de winkelketen gewerkt aan een ‘imagoverandering’. Want wie niet trots is op het eigen bedrijf, ‘kan geen ambassadeur zijn’, aldus Karis.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!