De Nederlandse winkelstraten waren in het eerste halfjaar beduidend drukker dan een jaar eerder. Het aantal bezoekers is met 3,7 procent toegenomen, zo blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau CityTraffic. Vorig jaar werd al voor het eerst in negen jaar een lichte stijging waargenomen.
De groei is volledig te danken aan het tweede kwartaal. In de eerste elf weken was er nog sprake van een daling van 0,72 procent ten opzichte van een jaar eerder. April, mei en juni zijn volgens het bureau drukke maanden geworden. Dat komt mede doordat Pasen vorig jaar in maart viel en nu in het tweede kwartaal werd gevierd.
Vooral de steden die het de afgelopen jaren wat lastiger hadden, trekken meer bezoekers. Zo groeien Spijkenisse, Purmerend en Helmond harder dan ‘shopsteden’ als Breda, Den Bosch en Maastricht. Bergen op Zoom laat van alle steden de sterkste groei zien in de eerste 24 weken van dit jaar.
Het is volgens directeur Huib Lubbers onduidelijk of de retailer volledig van de druktestijging heeft geprofiteerd. “Er is ook stevige groei waarneembaar in horeca en leisure, waardoor de binnenstad als geheel aantrekkelijker wordt”, stelt hij.
Reinder Koornstra 6 jul, 15:44