Europese winkelverkopen blijven in de lift

De detailhandelsverkopen in de Europese Unie zijn in mei met 0,2 procent opgelopen ten opzichte van een maand eerder. In de eurozone kwam de groei uit op 0,4 procent. Dat blijkt uit de nieuwste cijfers van statistiekbureau Eurostat.

Beide regio’s hebben sinds de start van dit jaar nog geen daling genoteerd. In maart werd in de EU weliswaar een kleine daling waargenomen, maar uit de definitieve cijfers blijkt dat de verkopen destijds op hetzelfde niveau lagen als de maand ervoor. De verkopen in zowel de EU als de eurozone zitten sinds begin 2013 in de lift.

In mei is de groei volledig afkomstig van de non-foodsector. In de EU pluste die met 0,3 procent, onder meer door een groei van kleding-, computer- en boekenwinkels. In de eurozone liepen de non-foodverkopen met 0,6 procent op. De foodbranche liet in beide regio’s een daling van 0,4 procent noteren.

De grootste stijging werd waargenomen in Roemenië, waar de verkopen met liefst 4,3 procent toenamen. Ook in Litouwen (1,8 procent) en Hongarije (1,7 procent) werd een flinke plus waargenomen. Finland (min 1,2 procent) en Slovenië en het Verenigd Koninkrijk (allebei min 0,9 procent) noteerden de grootste dalingen. De cijfers van Nederland worden zoals gebruikelijk niet bekendgemaakt.

In vergelijking met een jaar eerder liepen de verkopen in zowel de EU als de eurozone met 2,6 procent op. 
 

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!