De Rode Winkel blaast dit jaar 180 kaarsjes uit. In 1837 begonnen Johannes en Annaatje Broekman een kledingatelier aan de Lange Elisabethstraat 13 in Utrecht. Inmiddels staat de zesde generatie aan het roer van het familiebedrijf en nog altijd bevindt De Rode Winkel zich in hetzelfde pand.
De winkel werd begin dit jaar volledig verbouwd. Sindsdien zijn er twee modewerelden, Maison en Atelier, die worden verbonden door een met glas overkapte monumentale steeg. In de atelier vinden klanten een ruime keuze aan jeans van bekende merken als Levi’s, Nudie Jeans, Diesel, G-Star en Denham. Ook worden er jeans gerepareerd en vermaakt.
Maison richt zich op vrouwen met jurken, schoenen, zonnebrillen en sieraden. Ook is er een bar en een klein terras buiten, waar koffie en thee wordt geschonken.
‘De nieuwe verbouwde winkel ziet er fantastisch uit’, stelt de jury van de Dutch Retail Experience Awards 2017. De Rode Winkel werd afgelopen zondag onderscheiden met de Dutch Retail Excellence Award, die wordt uitgereikt aan gevestigde, gerenommeerde retailers die zich onderscheiden in langdurige klantenbinding door gedurende de jaren mee te gaan met de ontwikkelingen van deze tijd. ‘Waar steeds meer denimzaken het aanbod verbreden met andere segmenten focust Tom Broekman (eigenaar van De Rode Winkel, red.) juist op jeans en ze hebben het aandeel vrouwenmode vergroot’, luidt het rapport.
De award is de kroon op de comeback van De Rode Winkel, die ruim twee jaar terug samen met modeketen Thom Broekman failliet werd verklaard. Tom Broekman betaalde vervolgens ‘enige tonnen’ om de Utrechtse vestigingen open te houden.
Reacties 0