Consumentenvertrouwen- en bestedingen in de lift

Consumentenvertrouwen- en bestedingen in de lift

Consumenten hebben in mei 2,2 procent meer besteed dan in diezelfde maand vorig jaar. Met name de uitgaven aan kleding en woninginrichting groeiden flink, blijkt uit cijfers van het CBS.

De bestedingen aan ‘duurzame goederen’, zoals kleding en spullen voor in huis, groeiden met zes procent. Aan voedings- en genotmiddelen werd één procent meer uitgegeven, terwijl de bestedingen aan ‘overige goederen’ met drie procent groeiden. Aan diensten, zoals bezoek aan kapper of restaurant, werd 1,6 procent meer besteed.

Het consumentenvertrouwen komt deze maand uit op een waarde van 25, twee punten meer dan in juni. Die stijging komt doordat consumenten positiever oordelen over het economisch klimaat. De koopbereidheid is vrijwel gelijk gebleven, terwijl consumenten iets positiever zijn over hun eigen financiële situatie en de tijd voor grote aankopen iets gunstiger vinden.

Het consumentenvertrouwen ligt op het op één na hoogste niveau tot nu toe dit jaar. In april lag de waarde op 26, wat de hoogste in zestien jaar tijd betekende.
 

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!