De foodhallen MingleMush en HofHouse hebben vorige maand de deuren geopend in Den Haag. Het betekenen de achtste en negende foodhal in ons land.

Bezoekers van foodhallen zijn vooral jonge 25-plussers, zegt adviseur Bram Kosterink van bureau Van Spronsen & Partners tegen NRC. Die groep ging voorheen naar clubs en bars om elkaar te ontmoeten, maar is nu op zoek naar ‘iets nieuws’. “Nu zie je dat die plek langzaam wordt ingenomen door de foodhal”, aldus Kosterink. Uit onderzoek van Van Spronsen & Partners bleek vorig jaar dat 37 procent van de foodhalbezoekers vooral voor de sfeer komt.

De opening van MingleMush betekende de eerste foodhal voor Den haag. Diezelfde maand opende onder de naam HofHouse een tweede, terwijl er geruchten zijn over nog een derde hal. Later dit jaar opent ook in Enschede een nieuwe foodhal, die zich vooral op Twentse producten zal richten. 

Zing-Kyn Cheung, initiatiefnemer van de Amsterdamse foodhallen, heeft zijn twijfels of alle nieuwe overdekte eetmarkten succesvol kunnen zijn. Hij wijst erop dat alle bars in eigen beheer zijn, waardoor veel bezoekers nodig zijn om die allemaal geld te laten verdienen. 

RetailTrends besteedde eerder aandacht aan de opkomst van foodhallen.