Wijnbranche sleept ‘misleidende’ prijsstunter voor de rechter

Wijnbranche sleept ‘misleidende’ prijsstunter voor de rechter

De Koninklijke Vereniging voor Nederlandse Wijnhandelaren (KVNW) heeft een kort geding aangespannen tegen Wijnoutlet.nl. De branchevereniging sommeert de wijnwebshop ‘misleidende reclames waarin onjuiste prijsvoordelen worden geschetst’ van drie wijnen te verwijderen, meldt Tubantia.

Het is voor het eerst dat de KVNW een rechtszaak aanspant tegen een webshop. Ronny Bergsma, de ondernemer achter Wijnoutlet.nl, stelt dat ‘de vakhandel zijn eigen woekerprijzen’ in stand houdt via de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken. Daarin staat onder meer dat dranken niet met meer dan vijftig procent korting mogen worden aangeboden ten opzichte van de prijs elders. “Marges van 35 tot vijftig procent op een fles wijn zijn heel normaal”, aldus Bergsma.

Bergsma omzeilt de regel door gebruik te maken van een prijsstelling, waarbij het vergelijk wordt gemaakt met prijzen die ‘elders’ worden gehanteerd. Wijnoutlet.nl werd onlangs nog berispt door de Reclame Code Commissie vanwege misleidende reclames.

Wijnoutlet.nl is net als By the Grape, Wijnbeurs.nl en Wijnvoordeel.nl sinds vorig jaar eigendom van e-Luscious, dat onderdeel uitmaakt van investeerder Gilde Equity Management. In het Friese Gorredijk wordt door deze groep een nieuw magazijn van tienduizend vierkante meter gerealiseerd.
 

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!