Kijkshop wordt de eerste ‘klant’ van het nieuwe people2people-platform Tone. Het is de bedoeling dat op korte termijn ook andere retailers aansluiten bij het initiatief.
Tone ging onlangs van start met een crowdfundingcampagne om minimaal een miljoen euro op te halen. Via het platform kunnen consumenten straks advies geven aan andere consumenten, waarbij ze een commissie krijgen bij iedere transactie. Tone moet eind deze zomer worden geïntroduceerd.
Uit de plannen die via crowdfunder Symbid worden gepresenteerd, blijkt dat Tone dit jaar mikt op ruim acht ton aan omzet, gevolgd door 2,2 miljoen in 2018 en drie miljoen euro weer een jaar later. Daarnaast is er een prognose als vijf tot zeven retailers zich bij het platform aansluiten. De omzet gaat dan omhoog naar 8,5 en 10,2 miljoen in respectievelijk 2018 en 2019. ‘We geloven dat een proof of concept met een klant als Kijkshop ervoor zorgt dat andere retailers kort daarna zullen volgen’, schrijft Tone.
Tone wordt ontwikkeld door de eigenaar van Kijkshop, maar is een aparte bv met een eigen balans. Het verdienmodel bestaat uit een commissie die voor iedere transactie op het platform wordt gevraagd. De commissieprijs is afhankelijk van de retailer.
Tone en Kijkshop willen nog dit jaar honderdduizend adviserende consumenten aan zich binden. De retailer vestigt zijn hoop daarvoor op de ruim miljoen consumenten die elke maand zijn winkels bezoeken. Ook de hoge naamsbekendheid van Kijkshop moet het nieuwe platform een boost geven.
eddy white 3 aug, 10:21
t krieken 2 aug, 23:40