Foot Locker krijgt schadevergoeding na fraude in Nederland

Foot Locker krijgt schadevergoeding na fraude in Nederland

De Europese en Nederlandse organisatie van Foot Locker zijn voor bijna twee miljoen euro opgelicht. De retailer dacht wekelijks betalingen over te maken naar postbedrijf UPS, maar het geld ging naar een bedrijfje met de naam Ups Consultancy.

Foot Locker kreeg begin 2015 een verzoek om het rekeningnummer waarop het geld voor de koeriersdiensten werd gestort te wijzigen. Omdat bij Foot Locker geen procedure bestond waarin dergelijke verzoeken werden geverifieerd, werd in de maanden januari en februari ruim 1,9 miljoen euro overgemaakt naar Ups Consultancy. Dat bedrijf was eind 2014 door een 25-jarige man opgericht als eenmanszaak voor ‘studiebegeleiding, vorming en onderwijs’. 

Hoewel de oplichter bij het openen van zijn rekening bij ING had ingevuld dat hij niet verwachtte maandelijks meer dan duizend euro aan inkomen te ontvangen, greep de bank lange tijd niet in. Er werd weliswaar een onderzoek gestart, maar ING is volgens de rechtbank in Amsterdam onvoldoende voortvarend te werk gegaan. Door eerder de rekening te blokkeren, had een deel van de schade voorkomen kunnen worden.

De fraude werd pas ontdekt toen UPS bij Foot Locker navraag deed naar de betaling van de facturen. De rechtbank heeft ING nu veroordeeld tot het betalen van bijna driehonderdduizend euro aan Foot Locker, de helft van de schade die voorkomen had kunnen worden als de bank eerder had ingegrepen.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!