Zalando groeit met lagere marges

Zalando heeft zijn omzet in het eerste halfjaar net boven de twee miljard euro zien uitkomen. De Duitse modeverkoper groeide met 21,5 procent naar 2,08 miljard euro, zo blijkt uit donderdag gepubliceerde cijfers.

In het tweede kwartaal lag de omzetgroei op 20,1 procent. De brutowinstmarge kwam uit op 7,4 procent, tegenover 8,8 procent een jaar eerder. Over het eerste halfjaar ligt de marge op 4,9 procent, waar een jaar eerder nog sprake was van 5,9 procent.

Zalando zag niet alleen zijn brutomarge teruglopen, maar ook zijn fulfilmentkosten hoger uitvallen. De lagere marketingkosten konden die twee zaken naar eigen zeggen niet volledig compenseren.

Zalando verwacht dat zijn omzet dit jaar tussen de twintig en 25 procent groeit, bij een aangepaste ebitmarge laag in de vijf procent. Vorig jaar kwam de marge uiteindelijk uit op 5,9 procent.

De Duitse etailer laat verder weten dat de Europese expansie wordt voortgezet met de opening van twee grote magazijnen in Polen en Italië. Zalando heeft al vergelijkbare fulfilmentcenters in Erfurt, Mönchengladbach en Lahr, allemaal in eigen land. Daarnaast zijn er kleinere panden in de omgeving van Berlijn, Milaan, Parijs en vanaf later dit jaar in Stockholm.

RetailTrends

De week in vier tweets

RetailTrends tipt wekelijks uitingen die een beeld geven wat zich zoal buiten...