Coolcat beleeft opnieuw een moeilijk jaar

Coolcat beleeft opnieuw een moeilijk jaar

Coolcat heeft zijn verlies vorig jaar zien oplopen naar 18,6 miljoen euro. De kledingketen van Roland Kahn stond een jaar eerder al 11,3 miljoen euro in het rood. De omzet daalde met 6,9 procent naar 129 miljoen euro, zo blijkt uit de afgelopen maand opgestelde jaarrekening.

De omzet nam in alle grote markten af. In ons land was sprake van een daling van 3,6 procent naar 94 miljoen euro. Coolcat spreekt zelf in de jaarrekening van een ‘grote negatieve ebitda’ van 9,8 miljoen euro, met ‘optisch weinig verbetering’ ten opzichte van een jaar eerder. 

Het herstel van de kledingketen blijft achter bij de verwachtingen van het management. Roland Kahn heeft vorige maand vijf miljoen euro bijgestort, terwijl Coolcat met huisbank ING is overeengekomen dat de financiering minimaal tot 1 september 2018 door blijft lopen. Het werkkapitaal is verlaagd van twintig naar vijftien miljoen euro, terwijl is afgesproken dat de retailer dit jaar maximaal een negatieve ebitda van 7,5 miljoen euro behaald.

Kahn laat tegenover Quote weten dat ‘2016 inderdaad een heel moeilijk jaar is geweest’. Hij stelt dat de gesprekken met de bank positief zijn verlopen. “Ik heb er vertrouwen in dat Coolcat de verliezen kan ombuigen”, aldus de ondernemer.

Reacties 1


Seb Seb 14 aug, 11:45

Logisch en ik voorzie ook geen verbetering op de korte termijn. Een kijkje op de website van Coolcat laat zien dat enkel voor de mannen er al 46 soorten denim zijn... 46!

Zusterbedrijf America Today heeft ook nog eens 18 soorten mannen denim.
Zoveel soorten jeans kun je zelfs niet eens bij H&M terugvinden en dat is een wereldspeler.

Coolcat als retailmerk is vrees ik helaas passé. Er is weinig 'cool' aan, bovendien lijkt het merendeel van de collectie rechtstreeks van een marktkramer te komen. Het roer moet er zwaar om, wil dit merk weer relevant worden. Als ik Kahn was, ontwikkelde ik een een nieuw en écht cool merk voor jongeren. Kleinere collecties, wekelijks vernieuwen, ruimte om je kleding uniek te maken, personaliseren en goed afkijken bij andere coole merken zoals Converse en Uniqlo!

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!