De woonbranche heeft in het tweede kwartaal 8,2 procent meer omzet geboekt dan een jaar eerder. Over het eerste halfjaar is een groei van 6,8 procent geboekt. Daarmee doet de branche het beter dan schoen, mode en sport, zo blijkt uit onderzoek van INretail.
Woonwinkels profiteren volgens de brancheorganisatie volop van het grote aantal verhuisbewegingen en het hoge consumentenvertrouwen. Begin dit jaar werd al de verwachting uitgesproken dat woonwinkels er dit jaar vijf procent bij gaan krijgen.
Vooral woningtextielzaken deden het in het tweede kwartaal goed, met een omzetgroei van 13,9 procent. Ook gemengde zaken (10,7 procent), keukenspeciaalzaken (8 procent), meubelzaken (7,3 procent) en slaapspeciaalzaken (3,5 procent) plusten.
Twee op de drie woonondernemers hebben in het tweede kwartaal een gelijke of hogere omzet genoteerd. Winkels die niet zijn gevestigd op een woonboulevard presteren volgens INretail relatief het best. Daarnaast hebben de regio’s noord, oost en zuid een inhaalslag gemaakt op de drie grote steden in ons land, die vooral vorig jaar hard groeiden.
INretail laat verder weten later dit jaar met een nieuwe visie op de toekomst van retail te komen. In de laatste ‘Retailvisie 2020’ kwam de organisatie met de boodschap dat Nederland twintig tot 35 procent te veel winkelmeters telt.
Reacties 0