Consumentenbestedingen groeien verder door

Consumentenbestedingen groeien verder door

Nederlandse consumenten hebben in juni 2,2 procent meer besteed dan in dezelfde maand vorig jaar. Het is de derde maand op rij dat de groei boven de twee procent ligt, blijkt uit cijfers van CBS.

Vooral aan duurzame goederen, zoals kleding en spullen voor in huis, werd meer uitgegeven. De groei in die categorie bedroeg 4,6 procent. Aan voedings- en genotmiddelen werd 2,1 procent meer besteed dan in juni 2016. Binnen ‘overige goederen’ bedroeg de groei net geen één procent. Aan diensten, zoals een bezoek aan kapper of restaurant, werd 1,7 procent meer uitgegeven.

De omstandigheden voor consumptie zijn volgens het statistiekbureau in augustus gunstiger dan in juni. Dat komt vooral doordat ondernemers en consumenten positiever kijken naar de toekomstige werkgelegenheid.

Het consumentenvertrouwen is in augustus met één punt gestegen, van 25 naar 26, meldt CBS verder. Daarmee ligt die waarde op gelijke hoogte als in april, toen een record sinds het begin van de crisis werd bereikt. De lichte stijging komt door een positiever oordeel van consumenten over het economisch klimaat. De koopbereidheid is niet veranderd.
 

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!