De toekomst van retail ligt in ‘slimme samenwerking’ tussen retailers onderling. “Het oude model, waarbij iedere winkel probeert het op alle vlakken goed genoeg te doen, kan niet meer werken”, zegt scheidend topman Daniel Ropers van bol.com tegenover NPO Radio 1.
Klanten verwachten elk jaar meer op alle vlakken, analyseert Ropers. Die verwachtingen worden gecreëerd door retailers die in een bepaald aspect het beste zijn, waarmee zij de standaard voor iedereen zetten. Hij noemt sameday-delivery en het aanbieden van de laagste prijs als voorbeelden. “Alle andere winkels krijgen dan meteen de vraag: waarom hebben jullie dat niet?”
Ropers ziet een toekomst voor zich waarbij samenwerkende retailers ketens vormen die zij hun klanten aanbieden. Daarbij is volgens de bol.com-topman de één heel goed in klanten bereiken, een ander in logistiek en een derde in service. “Zo ontstaan winkelbelevingen voor klanten die beter zijn dan elk bedrijf in zijn eentje ooit had kunnen realiseren.”
Daniel Ropers maakte eind juni bekend na negentien jaar op te stappen bij bol.com. Hij wordt per 1 oktober ceo bij de wetenschappelijke uitgeverij Springer Nature. Op 7 september is hij een van de sprekers tijdens het Retail & Brands Festival. Klik hier voor meer informatie en aanmelden.
Ton Bos 23 aug, 18:06