Markthal maakt zich op voor ‘megarechtszaak’

Markthal maakt zich op voor ‘megarechtszaak’

29 huurders van de Markthal in Rotterdam dagen eigenaar Klépierre voor de rechter. Bijna alle productgroepen zijn daarbij vertegenwoordigd, schrijft het Algemeen Dagblad.

De kraamhouders die de zaak aanspannen zijn onder te verdelen in twee groepen, zegt advocaat René Sekeris van 28 van de ondernemers. Een deel wil dat de servicekosten niet ‘ongelimiteerd’ blijven, de rest wil vernietiging van het huurcontract en terugbetaling.

De ondernemers hebben bij de start van de Markthal een verkeerd beeld voorgelegd gekregen, stelt Sekeris. Zo zou hen zijn voorgehouden dat de buitenmarkt naar binnen werd gehaald, volgens een heel specifiek concept. “Als de Markthal zich dan heel anders ontwikkelt, zijn vooral de aanbieders van vers de dupe.”

De zitting is volgende week. Naast de servicekosten, die de afgelopen jaren verdubbeld zouden zijn, zijn ondernemers ook ontevreden over onder meer de huren en het klimaat in de vershal. Die onderwerpen maken echter geen deel uit van de procedure.

Kraamhouders en Klépierre liggen al langere tijd met elkaar overhoop. Verschillende versondernemers zagen zich al genoodzaakt te vertrekken, onder meer door de concurrentie van horeca en de hoge servicekosten. 

Reacties

Typisch dat nog steeds gesproken wordt over kraamhouders! Maar die staan vooral op de buitenmarkt. Het is te hopen dat er spoedig een einde komt aan deze reeds veel te lang lopende kwestie. Uithuilen en opnieuw beginnen, er zit niets anders op. Maar dat begint met de erkenning dat vanaf het begin een doodlopende weg is ingeslagen en nieuwe routes moeten worden bedacht voor aansprekende functies en rendabele exploitatiemogelijkheden voor de huurders.

Geplaatst door Ton Bos op 25 augustus 2017 om 10:38

Je hebt helemaal gelijk, Ton Bos, want het lijkt erop dat er teveel is nagedacht over de hardware, en te weinig over de software. Toevallig deze week nog op het stadhuis geconcludeerd, en dat ook uitgesproken, dat men vanuit bestuur en politiek retailers toch vooral ziet als invulling van hun mooie binnenstad. Niet die binnenstad als, heel platvloers, mogelijkheid voor retailers om voor zichzelf een boterham te verdienen. Maar dit is wel een heel in het oog liggend voorbeeld van die houding. Laten we hopen dat ze er uitkomen, maar het lijkt me dat het oorspronkelijke business model niet haalbaar is.

Geplaatst door Reinder Koornstra op 30 augustus 2017 om 13:44

Laatste nieuws









RetailTrends