Nederlandse consumenten hebben in de eerste helft van het jaar dertien procent meer uitgegeven aan online aankopen dan in dezelfde periode vorig jaar. De onlinebestedingen kwamen uit om 10,66 miljard euro, blijkt uit cijfers van GfK voor de Thuiswinkel Markt Monitor.
Over heel 2017 komen de onlinebestedingen naar verwachting uit op 22,6 miljard euro, een groei van twaalf procent. Het aantal online aankopen kwam over de eerste helft van het jaar uit op bijna 92,6 miljoen en zal over het hele jaar naar verwachting de tweehonderd miljoen bereiken. Van de totale bestedingen aan producten en diensten werd in de eerste helft van 2017 23 procent online gedaan. In de eerste zes maanden van 2016 was dat nog 21 procent.
Speelgoed is de categorie die de grootste groei laat zien qua onlinebestedingen, met een stijging van 43 procent. Daarna volgen healty & beauty en kleding, met respectievelijk 41 en 28 procent.
Nagenoeg alle groei in de Nederlandse detailhandel is afkomstig van onlineverkoop, concludeert Thuiswinkel.org-directeur Wijnand Jongen. “De verkopen in de winkelstraat groeien nog altijd niet of nauwelijks, al zijn er positieve uitzonderingen zoals fysieke woonwinkels.” Hij noemt de groei van online de basis van de groei van de Nederlandse retail en ‘een uitdrukking van het veranderende aankoopgedrag van consumenten’.
ikke weet het 1 sep, 13:53