Onlinebestedingen groeien met dubbele cijfers

Onlinebestedingen groeien met dubbele cijfers

Nederlandse consumenten hebben in de eerste helft van het jaar dertien procent meer uitgegeven aan online aankopen dan in dezelfde periode vorig jaar. De onlinebestedingen kwamen uit om 10,66 miljard euro, blijkt uit cijfers van GfK voor de Thuiswinkel Markt Monitor.

Over heel 2017 komen de onlinebestedingen naar verwachting uit op 22,6 miljard euro, een groei van twaalf procent. Het aantal online aankopen kwam over de eerste helft van het jaar uit op bijna 92,6 miljoen en zal over het hele jaar naar verwachting de tweehonderd miljoen bereiken. Van de totale bestedingen aan producten en diensten werd in de eerste helft van 2017 23 procent online gedaan. In de eerste zes maanden van 2016 was dat nog 21 procent.

Speelgoed is de categorie die de grootste groei laat zien qua onlinebestedingen, met een stijging van 43 procent. Daarna volgen healty & beauty en kleding, met respectievelijk 41 en 28 procent. 

Nagenoeg alle groei in de Nederlandse detailhandel is afkomstig van onlineverkoop, concludeert Thuiswinkel.org-directeur Wijnand Jongen. “De verkopen in de winkelstraat groeien nog altijd niet of nauwelijks, al zijn er positieve uitzonderingen zoals fysieke woonwinkels.” Hij noemt de groei van online de basis van de groei van de Nederlandse retail en ‘een uitdrukking van het veranderende aankoopgedrag van consumenten’.
 

Reacties 1


ikke weet het 1 sep, 11:53

Dan zullen er wel weer veel winkels gaan omvallen.
Wanneer snappen de vooral grotere leveranciers dat ze niet meer verkoop gaan halen door ook alle artikelen ook bij de webshops neer te leggen.
Wanneer Nederland van een product maar 1000 stuks kan verkopen worden er echt geen 100.000 verkocht door ze ook bij allerlei webshops aan te bieden.

Bij het speelgoed een omzet stijging van meer dan 40 % , dit moet ergens vandaag komen, en iemand moet het inleveren, er zijn namelijk niet in 1 keer 40 % meer kinderen.

Zo wordt het wel moeilijk voor Blokker om de speelgoed tak te verkopen, ik denk dat daar en bij Top 1 Toys rake klappen gaan vallen.

De winkels met afwijkende collecties zullen het beter gaan doen.

Leveranciers .... Open je ogen voor het te laat is .

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!