Folderbranche naar de rechter om ja/ja-sticker

Brancheorganisaties MailDB, Netwerk VSP en Koninklijk verbond van Grafische ondernemingen dagen de gemeente Amsterdam voor de rechter. Zij willen voorkomen dat een de ja/ja-sticker voor de bezorging van reclamefolders wordt ingevoerd.

Advocaat Tom Barkhuysen van de brancheorganisaties denkt volgens de NOS niet dat de hoeveelheid papier door de maatregel zal afnemen. Veel mensen hebben namelijk een nee/ja-sticker, waardoor zij wel huis-aan-huiskranten krijgen. Adverteerders zullen daar hun toevlucht in zoeken, blijkt volgens de advocaat uit onderzoek. Daardoor zullen die kranten dikker worden.

Ook MKB Nederland is niet blij met de maatregel, omdat kleine ondernemingen hun klanten niet meer kunnen bereiken. Ook zou de ja/ja-sticker zo’n 2500 bezorgers in Amsterdam hun bijbaan kosten. De rechter doet op 8 november uitspraak.

Amsterdam wil dat vanaf volgend jaar alleen reclamedrukwerk in brievenbussen wordt bezorgd met een ja/ja-sticker. DE gemeente verwacht dat daardoor zesduizend gekapte bomen per jaar te besparen. Een huishouden ontvangt nu jaarlijks gemiddeld 34 kilo reclamedrukwerk. 
 

Reacties

Een achterhoedegevecht nu we maatschappelijk verduurzamen. Het draagvlak voor verspilling van papier neemt snel af. Net zoals opbrengsten in verhouding met de kosten van huis-en-huisfolders afnemen als folders straks alleen bij koopjesjagers terechtkomen.
Het traditionele deel van de grafische industrie loopt achter de feiten aan. Het alternatief is precision marketing. Precies de juiste aanbieding op het juiste moment richten aan de consument die hier open voor staat. Betere beschikbaarheid van retaildata maakt dit mogelijk.
Precision marketing kan ook grafisch toegepast worden door folders op maat te drukken. Retail datamining gecombineerd met nieuwe druktechnieken maakt het haalbaar om iedere folder volledig afgestemd is op de ontvanger te drukken. In lagere aantallen, met hogere conversie. Niet alleen goed voor het milieu maar ook voor het rendement van veel retailers.

Richard van Hoorn - Retail Datamining

Geplaatst door Richard van Hoorn op 13 september 2017 om 09:14

Laatste nieuws

RetailTrends