Gather ziet kansen voor uitbreiding

RetailRookie Gather wil zijn concept op korte termijn naar andere steden brengen. Onder meer vanuit Den Haag, Nijmegen en Antwerpen is al interesse, zegt oprichter Danny van Heusden tegenover RetailTrends.

Gather biedt een platform voor startups, jong designtalent en vernieuwende merken die al wat meer gevestigd zijn. Het concept wil de kleine makers die unieke producten bedenken het podium bieden dat ze verdienen. De RetailRookie doet dat sinds het faillissement van V&D in het voormalige pand van de warenhuisketen in Haarlem. Tot de komst van Hudson’s Bay, mag Gather dat kosteloos gebruiken.

Het verdienmodel van Gather bestaat voor zo’n twintig procent uit de verkoop van producten, stelt Van Heusden. De grootste inkomsten komen volgens hem uit evenementen en het verhuren van ruimten aan externe partijen zoals T-Mobile en Microsoft. Het verkopen zelf noemt hij een klein onderdeel. “Gather is vooral een podium voor storytelling om je concept en product verder te ontwikkelen en aan cocreatie te doen.” 

Gather werkt toe naar een coöperatiemodel, waarbij onderscheid wordt gemaakt tussen volwaardige en aspirant-leden en exposanten. De voorwaarden voor dit model wil de RetailRookie op korte termijn rond hebben, zodat het concept ook naar andere steden kan. Momenteel zijn de oprichters bezig met een uitwisseling met een concept in het voormalige Honig-complex in Nijmegen. 

Lees op RetailTrends meer over het concept van Gather.

RetailTrends

Het algoritme als smaakmaker

Exclusief voor members van RetailTrends: een artikel over hoe je algoritmes...