HEMA schrapt vanaf eind dit jaar ‘jongen’ en ‘meisje’ van zijn verpakkingen en kledinglabels. HEMA is de eerste Nederlandse retailer die deze stap zet, schrijft de Volkskrant.
De warenhuisketen heeft in driehonderd van de zevenhonderd filialen in ons land al afscheid genomen van jongens- en meisjesafdelingen. In die winkels spreekt HEMA alleen nog over ‘Kids’.
HEMA volgt het voorbeeld van de Britse warenhuisketen John Lewis, die begin deze maand al de jongens- en meisjeslabels uit kinderkleding schrapte. Bovendien werd het onderscheid tussen jongens- en meisjesafdelingen opgeheven. John Lewis besloot daartoe om geen ‘seksestereotypen te versterken’.
HEMA krijgt steeds meer verzoeken om bijvoorbeeld stoerdere meisjeskleding, stelt inkoopdirecteur Trevor Perren. De retailer wil daarom meer variatie aanbrengen in de collectie. ‘Meisjesachtige kleren’ blijven ook te koop, benadrukt hij. “Je zult nog steeds roze jurkjes zien bij HEMA.”
Reinder Koornstra 20 sep, 15:55
Reinder Koornstra 20 sep, 15:55