HEMA maakt kinderafdeling genderneutraal

HEMA maakt kinderafdeling genderneutraal

HEMA schrapt vanaf eind dit jaar ‘jongen’ en ‘meisje’ van zijn verpakkingen en kledinglabels. HEMA is de eerste Nederlandse retailer die deze stap zet, schrijft de Volkskrant.

De warenhuisketen heeft in driehonderd van de zevenhonderd filialen in ons land al afscheid genomen van jongens- en meisjesafdelingen. In die winkels spreekt HEMA alleen nog over ‘Kids’. 

HEMA volgt het voorbeeld van de Britse warenhuisketen John Lewis, die begin deze maand al de jongens- en meisjeslabels uit kinderkleding schrapte. Bovendien werd het onderscheid tussen jongens- en meisjesafdelingen opgeheven. John Lewis besloot daartoe om geen ‘seksestereotypen te versterken’.

HEMA krijgt steeds meer verzoeken om bijvoorbeeld stoerdere meisjeskleding, stelt inkoopdirecteur Trevor Perren. De retailer wil daarom meer variatie aanbrengen in de collectie. ‘Meisjesachtige kleren’ blijven ook te koop, benadrukt hij. “Je zult nog steeds roze jurkjes zien bij HEMA.”

Reacties

Kleding voor 'stoere jongens' is natuurlijk niet automatisch 'stoere meisjeskleding'. Deze actie doet mij toch een beetje denken aan de 'Midi-look' waarmee ooit C&A zichzelf een klassieke blooper voorschotelde. Het lijkt me dat veel klanten hierdoor verwart worden, want ik ga ervan uit dat zelfs HEMA niet vooronderstelt dat jongens opeens jurkjes gaan dragen. Maatschappelijk voor de muziek uitlopen is voor retailers een hachelijke zaak!

Geplaatst door Reinder Koornstra op 20 september 2017 om 13:55

VERWARD, natuurlijk

Geplaatst door Reinder Koornstra op 20 september 2017 om 13:55

Laatste nieuws









Lees hier 15 toekomstverkenningen in retail

In een compleet vernieuwd jubileummagazine van RetailTrends vind je maar liefst vijftien toekomstverkenningen in de retail. Hoe ziet de supermarkt eruit in 2050? Hoe ver zijn we op het gebied van duurzaamheid en innovatie? Kennen we de consument van de toekomst eigenlijk? Lees het in RetailTrends.

RetailTrends