Beslist.nl heeft de laatste maand drie keer meer aanmeldingen gekregen dan een jaar eerder. Dat is volgens het online winkelcentrum het gevolg van de boete voor Google Shopping vanwege machtsmisbruik in de prijsvergelijkingsmarkt. Google heeft van de Europese Commissie tot volgende week de tijd gekregen om aanpassingen door te voeren.
Beslist.nl stelt dat Nederlandse webshops pas de laatste weken actie zijn gaan ondernemen. Waar hun opstelling na de uitspraak in juli nog afwachtend was, beseffen ze volgens oprichter en ceo Kees Verpalen steeds vaker dat ‘afhankelijk zijn van Google Shopping echt te gevaarlijk is’. “Wedden op één paard is te risicovol”, stelt hij.
Webshops zeggen zich vooral bij Beslist.nl te melden om het risico om bezoekers en omzet te verliezen richting de feestdagen te minimaliseren. Het online winkelcentrum trekt vooral meer webshops die actief zijn in de segmenten health & beauty, fashion en speelgoed.
Het is vooralsnog onduidelijk welke aanpassingen Google gaat doorvoeren aan zijn Shopping-gedeelte. Beslist.nl liet eerder weten dat zijn bezoekersaantallen zijn gehalveerd sinds Google met de concurrerende dienst begon.
Reacties 0