Google zet Shopping op eigen benen

Google zet Shopping op eigen benen

Google zet zijn prijsvergelijker Google Shopping als een aparte entiteit in de markt. Daarmee wil de internetgigant tegemoetkomen aan de eisen van de Europese Commissie wat betreft machtsmisbruik, schrijft Bloomberg op basis van anonieme bronnen.

Google Shopping blijft onderdeel van het concern, maar zal apart opereren en zijn eigen omzet gebruiken om te bieden op advertentieruimte. Daarmee neemt Google’s eigen prijsvergelijker deel aan het veilingsysteem dat Google onlangs opperde als ander voorstel om aan de eisen van de Europese Commissie tegemoet te komen. De partijen die het meeste bieden, komen daarbij hoger in de zoekresultaten. Google zou daarbij voor zichzelf een maximumbedrag willen instellen, waar concurrenten boven mogen bieden.

Beide voorstellen moeten nog worden goedgekeurd door de Europese Commissie. Google heeft tot donderdag om aan de voorwaarden te voldoen, nadat het in juni een boete van ruim 2,4 miljard euro opgelegd kreeg. Google liet zijn eigen vergelijkingssite hoger verschijnen in de zoekresultaten, wat ten koste ging van andere prijsvergelijkers. Moederconcern Alphabet liet onlangs weten in beroep te gaan tegen de boete.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!