HEMA heeft zijn internationale ambities kracht bijgezet met de aankoop van HEMA.com. Bezoekers kunnen via die URL uit een van de zes landenpagina’s van de winkelketen kiezen.
Hoeveel HEMA.com heeft gekost, wordt niet bekendgemaakt. De retailer bezorgt momenteel alleen binnen de EU. Bestellingen kunnen in zo’n twintig landen worden afgeleverd.
HEMA heeft de ambitie om het internationaal aandeel de komende jaren ten minste te verdubbelen, zei topman Tjeerd Jegen onlangs in RetailTrends. In 2020 moet 25 tot dertig procent van zijn totale omzet van buiten de Benelux komen, waar dat nu nog zo’n elf tot twaalf procent is. De afhankelijkheid van de Nederlandse markt is daarmee te groot, stelt hij. “We doen het goed op de Nederlandse markt hoor, maar we willen het bedrijf zo graag groter maken.”
De winkelketen heeft daarnaast digitale groei tot een van zijn speerpunten benoemd. In het tweede kwartaal verkocht HEMA veertig procent meer online, nadat in de drie maanden ervoor al een stijging van 44 procent was genoteerd. Jegen is tevreden over de e-commerceactiviteiten: “Klanten weten ons online goed te vinden en de omzet blijft zich positief ontwikkelen.”
HEMA loopt op schema om begin volgend jaar een nieuwe e-commerceplatform te lanceren. Daarnaast is de eerste fase van het automatiseren en mechaniseren van zijn e-dc in Utrecht bijna volledig geïmplementeerd.
Reacties 0