Inditex verkoopt via Zalando in Nederland

Inditex verkoopt via Zalando in Nederland

Inditex-label Oysho verkoopt sinds donderdag zijn ‘beach and sleep wear’-assortiment via de Nederlandse webwinkel van Zalando. Het is de eerste markt buiten Duitsland waar Zalando met het Spaanse modeconcern samenwerkt, zegt general manager Ken Fontijn tegen Emerce.

Inditex werkt sinds begin dit jaar al met Zalando samen in Duitsland, maar voor Oysho is Nederland de eerste testmarkt bij de Duitse etailer. Bij succes wordt de samenwerking uitgerold naar andere landen waar Zalando actief is. “Dit is een goed voorbeeld van hoe we ons platform uitbouwen en hoe we fashionspelers aan ons binden”, aldus Fontijn.

De samenwerking tussen Zalando en Inditex was eerder ‘ondenkbaar’, zegt Fontijn. Inditex ziet de Duitse speler volgens hem echter niet meer als concurrent, maar als technologiepartij. “Een platformmodel vraagt om een verandering van mindset”, zei Fontijn daar eerder deze maand over op het Retail & Brands Festival. Hij doelde erop dat retailers met Zalando moeten samenwerken in plaats van als een concurrent te zien. Zalando mikt voor zijn verdere groei vooral op de platformstrategie. De etailer wil zo snel mogelijk van zijn huidige één procent naar vijf procent marktaandeel in de Europese modemarkt.

RetailTrends