Prijsstunter Wijnoutlet.nl moet een rectificatie op zijn website plaatsen vanwege ‘oneerlijke handelspraktijken’. De etailer heeft bij zeven aangeboden wijnen onjuiste informatie geplaatst, zo constateerde de rechter vrijdag.
De zaak was aangespannen door de Koninklijke Vereniging voor Nederlandse Wijnhandelaren (KVNW). De brancheorganisatie beschuldigde Wijnoutlet.nl onder meer van het afzetten van de eigen prijzen tegen restaurantprijzen en het vergelijken met wijnen uit andere oogstjaren. Verder adverteerde de online discounter met een medaille die niet behaald was, werd onjuiste informatie verschaft over de herkomst van wijnen en liepen 24-uurs aanbiedingen te lang door. De rectificatie moet binnen zeven dagen geplaatst worden en twee weken blijven staan, op straffe van een dwangsom.
Wijnoutlet.nl mag wel doorgaan met het aanbieden van wijnen met meer dan vijftig procent korting. De etailer is niet aangesloten bij de Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken, waardoor die niet bindend is. Ook mag Wijnoutlet.nl prijsvergelijkingen blijven maken met wijnen van buitenlandse aanbieders, iets wat door KVNW als misleidend werd beschouwd.
Eigenaar Ronny Bergsma van Wijnoutlet.nl stelde eerder dat ‘de vakhandel zijn eigen woekerprijzen’ in stand houdt via de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken. Wijnoutlet.nl is net als By the Grape, Wijnbeurs.nl en Wijnvoordeel.nl sinds vorig jaar eigendom van e-Luscious, dat onderdeel uitmaakt van investeerder Gilde Equity Management.
Reacties 0