HEMA wil in vijf jaar 150 winkels openen in Spanje

HEMA wil in vijf jaar 150 winkels openen in Spanje

HEMA investeert de komende vijf jaar ongeveer 75 miljoen euro in Spanje. De Nederlandse retailer wil er 150 winkels openen, zegt director international Richard Flint tegenover het Spaanse persbureau EFE.

HEMA opende afgelopen maand zijn derde winkel in Barcelona. Het nieuwe pand telt vijfhonderd vierkante meter, verdeeld over twee verdiepingen en biedt werk aan twintig mensen.

De winkelketen heeft al vijf vestigingen in Madrid. Voor verdere expansie wordt gekeken naar de grote steden van het land, waaronder ook Valencia, Bilbao, Malaga en Sevilla. Behalve in stadscentra wil HEMA zich ook vestigen op stations, luchthavens en in winkelcentra.

Topman Tjeerd Jegen vertelde in het septembernummer van RetailTrends al dat HEMA de internationale omzet in 2020 ten minste verdubbeld wil hebben. De focus ligt volgens hem op Frankrijk. “Als we in het zuiden van Frankrijk genoeg ‘zwaarte’ hebben, is een regionaal dc in Noord-Spanje een logische stap.”

Reacties

Hoogmoed komt voor de val.

Niet in staat zijnde om fatsoenlijke winkels te hebben in Nederland en dan maar zeggen dat ze van alles willen in het buitenland.

Doe het dan ook maar eens in Nederland zou ik zeggen. Als ik eerder heb gelezen dat ze de magazijnen de afgelopen 3 jaar hebben leeggemaakt, betekent dat dus simpelweg dat ze verouderd spul verkochten in Nederland en waarschijnlijk nog steeds doen.
HEMA de winkel van de lege vakken, zowel in winkel als online. Daar is ook een beperkte keuze.
Jammer dat eigenaren zo mogen "spelen" met winkels die van belang zijn voor de samenleving en leefbaarheid in de binnensteden.

Waarschijnlijk wel zo'n 46 winkels van V&D (voorheen Vroom & Dreesmann) staan leeg en blijven ook wel leegstaan en weg te rotten.
Met dank aan de voormalige eigenaren, u wel bekend.

Geplaatst door Peter Jansen op 3 oktober 2017 om 13:20

@Peter

Beetje sentimentele reactie, maar ik begrijp deels je standpunt. Ga je kijken vanuit het standpunt van Hema en de verkoop van de keten, dan is het juist logisch dat Hema versnelt internationaal wordt uitgerold. Simpelweg omdat retail op een schaal van Hema niet meer kan overleven in één enkel land. Schaalgrootte is van levensbelang voor Hema omdat het aan alle kanten voorbij werd gestreefd door internationale formules zoals Action, Flying Tiger, H&M en Zara.

Dat er werk wordt gemaakt van Nederland is al meerdere keren gecommuniceerd en ook zichtbaar, het internationale concept heeft bewezen wél succesvol te zijn en dat concept wordt momenteel ook in Nederland uitgerold. Daarnaast wordt er geïnvesteerd in de horeca, wat waarschijnlijk weer internationaal wordt uitgerold.

Persoonlijk hoop ik dat Hema zijn thuis zal vinden bij Ahold Delhaize. Als Nederlander ben ik altijd trots om in Parijs een filiaal tegen te komen van Hema, er zijn maar weinig Nederlandse retailers die dat is gelukt.

Retail is geglobaliseerd

Geplaatst door Seb Seb op 3 oktober 2017 om 15:39

Laatste nieuws









RetailTrends