Consumentenprijzen stijgen opnieuw harder

Consumentenprijzen stijgen opnieuw harder

De consumentenprijzen in Nederland zijn in september met 1,5 procent gestegen ten opzichte van een jaar geleden. Behalve kleding en schoeisel, stegen de prijzen volgens het CBS in alle categorieën goederen en diensten.

De groei van de prijzen liep opnieuw iets op, na groeipercentages van respectievelijk 1,3 en 1,4 procent in juli en augustus. De prijsontwikkeling van vliegtickets droeg het meest bij aan de stijging. Die waren vorige maand zes procent duurder dan in september 2016. In augustus waren vliegtickets op jaarbasis nog drie procent goedkoper.

Na vliegtickets stegen de prijzen het hardst in de categorie voedingsmiddelen, met 0,43 procent. Voor de vierde maand op rij lieten de prijzen voor kleding en schoeisel geen stijging zien. Nadat die in augustus stabiel bleven, daalden ze vorige maand met 0,04 procent.

De prijsstijging van goederen en diensten was in Nederland iets lager dan in de eurozone. Volgens de geharmoniseerde prijsindex daalde het groeipercentage van 1,5 naar 1,4 procent, terwijl die in de eurozone stabiel bleef op 1,5 procent.  
 

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!