Sportmerk New Balance heeft sinds eind vorig jaar een flagshipstore aan de Amsterdamse Leidsestraat. Maar wie daar wil kennismaken met het op flexibiliteit gerichte Lifestyle-concept, komt bedrogen uit. In Japan kan dat wel, want in Tokio opende daarvan onlangs een vestiging.
De winkel is gevestigd in de wijk Roppongi en is zo opgebouwd dat hij razendsnel een metamorfose kan ondergaan. Dat gebeurt via de mobiele houten presentatieblokken, die allemaal in de muur kunnen worden geschoven. Alles wat in de winkel zichtbaar is kan worden verborgen, zodat de ruimte van het ene op het andere moment ook gebruikt kan worden voor een event of productlancering.
De winkel draagt the naam 'New Balance Roppongi 19:06', naar het oprichtingsjaar van het label. De inrichting is eenovudig en eigentijds en gebouwd rond het Japanse 'Ma'-principe. Dat begrip staat voor het gat of de ruimte tussen twee afzonderlijke onderdelen en komt bijvoorbeeld tot uiting in de verlichting, die een scheidslijn tussen plafond en muren creëert. Ook het contrast tussen de houten muren en de betonnen vloer past binnen dat idee, terwijl het tegelijkertijd voor een rauwe uitstraling zorgt.
Naast het materieel op de winkelvloer, is ook de verlichting flexibel om de winkelervaring naar believen aan te passen. Bij een productlancering zorgt de verlichting er natuurlijk voor dat het product waar het om gaat letterlijk en figuurlijk vol in de spotlights staat. Ook het enorme led-scherm in het centrum van de ruimte draagt daaraan bij.
Reacties 0