IKEA test showrooms in binnensteden

IKEA test showrooms in binnensteden

IKEA werkt aan verschillende kleinere winkelconcepten die in stadscentra passen. De meest recente is een keukenshowroom, die onlangs is geopend in Stockholm.

Naast de showroom is IKEA momenteel zijn binnenstadsconcept aan het bijschaven, waarin het zijn volledige assortiment in een kleinere ruimte wil presenteren. Door nieuwe digitale tools als virtual reality en meer thuisbezorgmogelijkheden, zouden die winkels geen grote voorraden hoeven aan te houden en ook geen parkeerterreinen nodig hebben. “Dit concept komt ergens in de komende paar jaar”, zegt ceo Torbjörn Lööf van Inter IKEA tegen Reuters.

IKEA werkt ook aan nieuwe digitale initiatieven. Zo lanceert de meubelketen binnenkort het platform ‘co-create IKEA’, waarop consumenten zelf producten kunnen ontwerpen en testen. In juni kondigde de meubelketen al aan zijn producten ook via externe webshops aan te bieden. Lööf noemt die beslissing tegenover Financial Times ‘de grootste verandering in hoe consumenten IKEA tegenkomen sinds de oprichting’.

Lööf zei in juni al dat verkoop via derden belangrijk was om de leidende marktpositie van IKEA veilig te stellen. Sinds kort is een deel van het assortiment te vinden op Amazon.
 

Reacties 2


Ton Bos 11 okt, 11:56

Zou geweldige impuls zijn voor de binnensteden en grote winkelgebieden. Wellicht brengt dit voornemen ook andere marktpartijen op gedachten. Op naar bruisende binnensteden en winkelcentra, waar heel veel verschillende activiteiten plaats vinden en waar het goed toeven is voor iedereen. Hoop dat plaatselijke overheden en dienstverleners deze ontwikkelingen faciliteren en in goede banen leiden. En bijv niet de nek omdraaien met torenhoge parkeertarieven.


Seb Seb 11 okt, 13:10

Dat je met weinig oppervlakte toch een leuke woonwinkel kunt realiseren hebben H&M Home en Zara Home wel bewezen. Het binnenstadsconcept van Ikea zou wel eens het toonvoorbeeld van omnichannel kunnen worden!

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!