IKEA werkt aan verschillende kleinere winkelconcepten die in stadscentra passen. De meest recente is een keukenshowroom, die onlangs is geopend in Stockholm.
Naast de showroom is IKEA momenteel zijn binnenstadsconcept aan het bijschaven, waarin het zijn volledige assortiment in een kleinere ruimte wil presenteren. Door nieuwe digitale tools als virtual reality en meer thuisbezorgmogelijkheden, zouden die winkels geen grote voorraden hoeven aan te houden en ook geen parkeerterreinen nodig hebben. “Dit concept komt ergens in de komende paar jaar”, zegt ceo Torbjörn Lööf van Inter IKEA tegen Reuters.
IKEA werkt ook aan nieuwe digitale initiatieven. Zo lanceert de meubelketen binnenkort het platform ‘co-create IKEA’, waarop consumenten zelf producten kunnen ontwerpen en testen. In juni kondigde de meubelketen al aan zijn producten ook via externe webshops aan te bieden. Lööf noemt die beslissing tegenover Financial Times ‘de grootste verandering in hoe consumenten IKEA tegenkomen sinds de oprichting’.
Lööf zei in juni al dat verkoop via derden belangrijk was om de leidende marktpositie van IKEA veilig te stellen. Sinds kort is een deel van het assortiment te vinden op Amazon.
Seb Seb 11 okt, 15:10
Ton Bos 11 okt, 13:56