De Nederlandse detailhandel heeft in augustus 4,4 procent meer omgezet dan een jaar eerder. Het verkoopvolume lag drie procent hoger, zo blijkt uit nieuwe cijfers van het CBS. Zonder correctie voor de samenstelling van de koopdagen groeide de omzet in augustus met bijna zes procent. Het is de zestiende maand op rij dat er sprake is van een groei.
Vooral de non-foodsector groeide hard in augustus. In totaal werd er 4,6 procent meer omzet geboekt dan een jaar eerder, terwijl ook het volume met bijna vijf procent toenam. Net als een maand eerder realiseerden winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens, vloeren en meubels en huishoudartikelen de grootste omzetstijging. Ook de andere non-foodwinkels groeiden, waarbij de omzetgroei van elektronicazaken met 0,3 procent het kleinst was.
Winkels in de foodbranche groeiden in augustus met 2,9 procent. De groei is daar nagenoeg volledig afkomstig van supermarkten: speciaalzaken boekten nauwelijks meer omzet.
De online omzet nam in augustus met bijna achttien procent toe ten opzichte van augustus 2016, iets minder dan in de afgelopen maanden. Pure webwinkels zetten bijna vijftien procent meer op, waar multichannel retailers een groei van bijna 22 procent boekten.
Reacties 0