De Ecommerce Foundation heeft onder de naam Safe.Shop een wereldwijd e-commercekeurmerk gelanceerd. Nederland behoort tot de eerste twaalf landen waar het keurmerk operationeel is.
Safe.Shop is volgens de Ecommerce Foundation het eerste wereldwijde keurmerk voor webwinkels. Het doel is om online consumentenvertrouwen te versterken en wereldwijd digitale handel te stimuleren. Er zijn volgens de Europese koepelorganisatie wereldwijd meer dan driehonderd e-commercekeurmerken, die vrijwel allemaal nationale initiatieven zijn.
Het nieuwe keurmerk wordt niet ‘van nul’ opgebouwd, stelt directeur Jorij Abraham van de Ecommerce Foundation. Er zijn volgens de oud-directeur van Thuiswinkel.org veel nationale associaties en keurmerken die een betrouwbaar certificaat uitbrengen, die met hun kennis de lokale webwinkels en retailers beter kunnen bedienen dan een centrale organisatie. “Samenwerken met lokale keurmerkpartners stelt ons dan ook in staat om de kracht van het lokale merk te gebruiken en om samen een globaal trustlogo te bouwen.”
Webwinkels kunnen Safe.Shop via de brancheorganisatie of de website van het nieuwe keurmerk aanvragen. Safe.Shop wordt de komende drie maanden ook in landen als Brazilië, China, Duitsland en Rusland geïntroduceerd. Volgend jaar moet het keurmerk in dertig landen actief zijn. Er lopen inmiddels onderhandelingen met e-commerceorganisaties in onder meer Frankrijk, Spanje, het Verenigde Koninkrijk en de Verenigde Staten.
Reacties 0