Het aantal passanten in de Nederlandse winkelstraten ligt dit jaar tot nu toe 3,3 procent hoger dan in 2016. Met een stijging van vijf procent dragen vooral A1-winkelstraten hieraan bij, blijkt uit de Nationale Shopping Index van bureau RMC.
Vooral in het tweede kwartaal bezochten meer consumenten de winkelstraat, met een passantenstijging van 7,4 procent ten opzichte van vorig jaar. In het derde kwartaal zwakte de groei wat af tot 2,7 procent. September liet zelfs weer een daling zien ten opzichte van 2016.
De ‘doelgerichte centra’ aan de rand van de stad trekken dit jaar tot nu toe drie procent meer passanten, terwijl de stijging in ‘boodschappenwinkelgebieden’ beperkt blijft tot twee procent. RMC concludeert hieruit dat met name recreatieve winkelgebieden hun aantrekkingskracht weten te vergroten. Begin dit jaar werd al bekend dat het aantal bezoekers in de Nederlandse winkelstraten vorig jaar voor het eerst in negen jaar weer was toegenomen.
Peter Jansen 25 okt, 14:23