Vooral topwinkelstraten trekken meer bezoekers

Vooral topwinkelstraten trekken meer bezoekers

Het aantal passanten in de Nederlandse winkelstraten ligt dit jaar tot nu toe 3,3 procent hoger dan in 2016. Met een stijging van vijf procent dragen vooral A1-winkelstraten hieraan bij, blijkt uit de Nationale Shopping Index van bureau RMC.

Vooral in het tweede kwartaal bezochten meer consumenten de winkelstraat, met een passantenstijging van 7,4 procent ten opzichte van vorig jaar. In het derde kwartaal zwakte de groei wat af tot 2,7 procent. September liet zelfs weer een daling zien ten opzichte van 2016. 

De ‘doelgerichte centra’ aan de rand van de stad trekken dit jaar tot nu toe drie procent meer passanten, terwijl de stijging in ‘boodschappenwinkelgebieden’ beperkt blijft tot twee procent. RMC concludeert hieruit dat met name recreatieve winkelgebieden hun aantrekkingskracht weten te vergroten. Begin dit jaar werd al bekend dat het aantal bezoekers in de Nederlandse winkelstraten vorig jaar voor het eerst in negen jaar weer was toegenomen. 
 

Reacties 1


Peter Jansen 25 okt, 12:23

Ach in Amsterdam struikel je over de te grote hoeveelheid toeristen. In steden als Veenendaal, Ede en Zeist staat richting de 20% leeg.

Dus niet zeggen dat alles zo positief is, want dat is het helemaal niet.

Dan winkelgebieden die uit elkaar barsten van dezelfde kledingwinkels en steeds maar horeca. Hoeveel koffie kan een mens eigenlijk drinken vraag ik mij af.
Dat noem ik niet bevorderlijk en is voor mij de vraag hoe lang deze situatie zich kan volharden.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!