Driekwart meer discountwinkels in vijf jaar tijd

Het aantal vestigingen van discounters is de afgelopen vijf jaar flink toegenomen. Waar het totale aantal winkels in ons land met vijf procent terugliep, nam het aantal discountwinkels juist met 78 procent toe. Dat blijkt uit cijfers van marktonderzoeker Locatus.

Vijf jaar terug waren er bijna vierhonderd ‘Acion-achtige’ winkels, schrijft de NOS. Dat zijn er inmiddels bijna zevenhonderd. Action is zelf goed voor ongeveer de helft van die winkels. De Nederlandse winkelketen opende onlangs in Gorinchem zijn duizendste winkel, maar heeft tweederde van zijn winkels in het buitenland staan. 

Action is niet de enige formule die de afgelopen vijf jaar flink is gegroeid. Zo klom Op=Op Voordeelshop van 43 naar 129, Executieverkoop van vier naar dertien en So Low van acht naar 29 winkels. Big Bazar is met name de laatste twee jaar flink gegroeid, schrijft RTL Z. Het dochterbedrijf van Blokker Holding maakte afgelopen zomer bekend 25 nieuwe winkels te openen en door te willen groeien tot de ‘grote nummer twee’ achter Action.

Niet alle goedkope ketens hebben hun winkelbestand flink uitgebreid. Zo daalde het aantal Euroland-winkels van 42 naar zeven en bleef Prijsmepper nagenoeg gelijk op vijftien vestigingen.

RetailTrends